Min blogg handlar om mina fritidsintressen. Det som ligger mig varmt om hjärtat är quilt/lappteknik. Gillar att resa och se mig om i världen. En annan passion är inredning/design. Tycker det är såå fint att mixa gammalt/nytt.



Virkning " Amigurumi"

Som ni ser är jag inne i en virkperiod. Boken på bilden "Virka amigurumi" är skriven av Mia Bengtsson. Jag har alltid gillat att virka enda sedan jag var barn. När jag gick högstadiet virkade jag dopklänningen som ni kan se till höger (bild). Att virka amigurumi är en ny virk teknik som nyligen kommit hit till Sverige. Kände därför att jag ville lära mig/fördjupa mig i just den speciella tekniken. Man kan även se många yngre tjejer som bloggar /virkar denna teknik. Även fast jag virkat jätte mycket tidigare är det ett lite annorlunda sätt att virka på/ man använder lite andra förkortningar/ utgår alltid från 2 lm sen börjar man alltid i den första lm och följer mönstret/ på så sätt virkar man runt hela tiden vilket gör att olika former bildas. Det är en väldigt populär teknik bland mina elever och som ursprungligen kommer från Japan. Tänk det är till och med mode i virkning. Extra roligt är det eftersom vår skola har ett utbyte med Japan just nu. Min tanke är att mina elever till hösten skall både virka och brodera med Japan som inspirations källa. Det har även kommit ut en ny broderi bok med olika japanska brodeier.
Liten korg som är virkad i tunnt Bianca garn. Den här korgen har jag virkat lite på fri hand. Som dekoration har jag virkat en liten blomma med två små gröna blad. Den var jätte rolig att göra men tar lite längre tid eftersom garnet är så tunnt..
Maskotar virkade i glada färger.
Den virkade moroten hör till den lättaste svårighetsgraden.
Prinsesstårtan hör till medel när det gäller svårighetsgrad.
Virkad väska i Muskat garn köpt på IDA Nilsson i Boden. Fick inspiration från G-M.. Visst är den söt! Enkel att göra man virkar den på en kväll. Tunna platta infärgade pärlmorknappar och en virkad ros som dekoration...
Den gröna virkade korgen är virkad i ICE garn med grov virk nål. Ett snabbt och enkelt jobb. Fick inspiratin en kväll i våras på stickcafet här i Boden. Mönstret är från en norsk bok.
Den virkade kaninen blev min lilla utmaning. Inget för en ny börjare kanske. Den var jätte kul att virka. Använde ett svart/vitt/grått melerat bomullsgarn. Kaninen är stoppad med syntet vadd. Ögonen är speciellt anpassade för amigurumi figurer och finns i många olika färger. Man trycker fast dem innan man syr ihop alla delar.

3 kommentarer:

Pumlans flitiga fingrar sa...

Hihi, vi kan ju ha en amigurumiträff!!! Jag måste hitta lite stoppning till min mus, innan jag kan fortsätta. Var hittar du ögonen?

Anonym sa...

Kul med dessa amigurumi grejor..!
tapeterna i hallen ser ju fina ut med får ta en cykeltur och komma och kolla på riktigt :)
Kerstin

Anonym sa...

Hej!
Jag har fastnat för den fina orange/gröna lilla virkade väskan.
Har försökt göra en liknande till en 9-årig flicka, men den har en tendens att bli som en solfjäder hela väskan,dvs.jag har svårt att få raka sidor.
Ökningar, minskningar?
Vill du hjälpa mig? Jag har mailat dig men mailboxen verkar vara full.
Med vänlig hälsning
Carina

Copyright @ Skaparglädje | Floral Day theme designed by SimplyWP | Bloggerized by GirlyBlogger