Min blogg handlar om mina fritidsintressen. Det som ligger mig varmt om hjärtat är quilt/lappteknik. Gillar att resa och se mig om i världen. En annan passion är inredning/design. Tycker det är såå fint att mixa gammalt/nytt.



Virkat överkast!

Nu är E överkast färdigt! Kan knappt fatta det själv faktiskt! När jag startade detta i somras var tanken att det skulle vara ett längre projekt. Har alltid älskat att virka och har gjort ända sen jag var liten. Jag har virkat  sju mellanvåder samt två uddkanter en på var sida för att kunna använda överkastet på en fristående vanlig säng. Gjorde överkastet något större än mönstret för det ska kunna passa en 120 cm säng. Garnet är köpt på Ida Nilsson i Boden på härva,  valde den nyans som var matt i sin vita färg för att efterlikna gammal stil. Är helnöjd med mitt virkade projekt. Vem kunde tro att min dotter skulle vilja ha ett vitt virkat överkast! Tänk allt går runt och blir inne igen! Kul! Mönstret är från ett gammalt häfte som är ett  mönster som L mormor virkat som duk för jätte länge sedan.
Jag har virkat ihop alla våder med 2 lm och 1 fm som blir både snyggt och stadigt! Vilket jag varmt kan rekommendera istället för att sy ihop!
Här ser ni hela processen i full gång! 

6 kommentarer:

Gunilla sa...

Fint virkat överkast!!

Pumlans flitiga fingrar sa...

Ja, det är verkligen en bedrift att virka ett stort överkast! Det är fantastiskt vackert! En riktig klenod!

Gita sa...

Det är så fint med virkade överkast.
Håller med dig om att det är roligt att det kommer igen.
Min gammelfarmor virkade ett liknade överkast till alla sina barbarn och de var många. Jag tror dessutom att de flesta var till dubbelsängar.

Unknown sa...

Jag skulle jätte gärna vilja ha mönstret på ditt överkast.

Anonym sa...

Jag skulle också gärna vilja ha mönstret upplagt här Fantastiskt fint :) Kram.

Gunsan sa...

Hej...vilket vackert överkast..jag skulle gärna vilja få mönstret...tack
Hälsningar Gun

Copyright @ Skaparglädje | Floral Day theme designed by SimplyWP | Bloggerized by GirlyBlogger